vrijdag 1 februari 2013

Nationalisatie SNS

De nationalisatie is een protectiemaatregel,waar de Nederlandse banken dus mee worden afgeschermd tegen buitenlandse overnames, waarbij ik mij afvraag of dit wel mag. Ik ben overigens niet tegen nationalisatie zolang het op termijn, winstgevend voor de belastingbetaler, weer teruggedraaid wordt met behoud van lagere salarissen/bonussen/regelingen voor de top.

Mijn grootste protestpunt is dat 0,8 miljard wordt afgeschreven op de staatslening die SNS had ontvangen bij een eerdere steunactie. Ik wil dat deze 0,8 gewoon wordt terugbetaald. Dat kan ook, nu de problemen apart worden genomen en er een gezonde basis overblijft. Bankieren is zo winstgevend, mits je geen achterlijke dingen doet, dat 0,8 miljard + de rente (later dan oorspronkelijk afgesproken) makkelijk voldaan kan worden. De winst die SNS gaat maken als staatsbank daar kan de staat niet meer aankomen. Bij ABN AMRO heeft het bestuur de zeggenschap over het geld en de besteding ervan. Zelfs gewoon weer aan bonussen. Dat zal nu niet anders zijn, vrees ik. Daarom moet dit voor de 4de bank van Nederland, beetje geld, gewoon in de staatskas gestort worden. Dat scheelt voor de burger.

Ik had begrepen dat de nieuwe topman van SNS fors minder zou gaan verdienen. Dit blijkt nu te gaan om ruim 5 ton per jaar. Volgens Rutte is dit marktconform. Ik stel dat dat irrelevant is omdat de bank uit de markt is gehaald. Deze topman moet na nationalisatie voldoen aan de Balkenende norm en dus rond de 130.000 euro gaan verdienen. Wellicht kunnen ze bij De Nederlandse Bank nog een bankier vinden?
de DNB kan dit er wat mij betreft gewoon bij doen. Kunnen ze een keer echt toezicht houden, doen ze het niet. Wat doet De Nederlandse Bank eigenlijk nog na invoering van de Euro? Wat doen die 2000 mensen die er werken!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten