woensdag 14 mei 2014

Klaar met Van Gal



Hieronder volgt een bericht uit de Telegraaf waarop lezers mochten reageren mijn reactie* werd niet geplaatst gecensureerd en volgt onder dit bericht.Mijn reactie wilde ik Nederland niet onthouden.

Blind naar middenveld en debuut Kongolo lonkt in nieuw systeem
Van Gaal: 'Een groot risico'
door Valentijn Driessen en Mike Verweij
wo 14 mei 2014, 08:16 | 1 reactie
De systeemswitch van Louis van Gaal van 1-4-3-3 naar 1-5-3-2 lijkt de grootste gevolgen te hebben voor Daley Blind. De Ajacied was tot de blessure van Kevin Strootman voorbestemd om als linksback van Oranje te fungeren, maar komt zo goed als zeker naast Nigel de Jong op het middenveld terecht. Niet voor niets heeft de bondscoach ook Patrick van Aanholt, linksachter van Vitesse, bij zijn eerste selectie van dertig spelers gehaald.
Terence Kongolo wordt zeer waarschijnlijk de nieuwe linkervleugelverdediger in de vijfmans achterhoede. „Omdat Strootman er niet bij is en we daar geen tweede van hebben en de linksbackpositie in Nederland momenteel moeilijk is in te vullen, heb ik over het andere systeem nagedacht”, gaf Van Gaal het kantelmoment aan. Opvallend is de uitlating over de linksachterpositie omdat hij daarvoor de beschikking heeft over Daley Blind, de Voetballer van het Jaar. Het geeft indirect aan dat Blind door Van Gaal, evenals eerder Frank de Boer bij Ajax, als middenvelder wordt gezien.
'Groot risico'                   
„Eerst heb ik dat met de technische staf besproken, daarna met mijn aanvoerders en vervolgens nog met individuele spelers. Die werden steeds enthousiaster. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Eigenlijk gaan de spelers allemaal in hun kracht spelen”, aldus de nieuwe coach van Manchester United, die zich in Hoenderloo daarna opvallend onzeker opstelde. „Het is een groot risico. We praten nu over een systeem, terwijl ik nog maar moet zien of ik dat ga toepassen. Het moet wel kans van slagen hebben, want deze coach wil gewoon winnen.”
In de praktijk brengen 5-3-2
Het hangt er kortweg gezegd van af of de internationals het volgens hem theoretisch perfecte systeem („Wij denken dat we met de keuze van het systeem de kracht van spelers beter maken”) in praktijk kunnen brengen. „Het gaat erom: hoe pas je het toe? Dan komen de principes van de Hollandse Voetbalschool weer boven tafel en zou het voor onze spelers wel eens een fantastisch systeem kunnen zijn”, aldus Van Gaal. „Ik denk niet dat ik er snel van zal afwijken, omdat we er allemaal in geloven. En dat zie ik ook in de trainingsinzet, dus ik denk dat het wel goed komt. Maar het hangt ook af van de uitvoering. En de uitvoering, dat doen de spelers. Ik kan er zestig dagen over nadenken, maar de praktijk kan anders zijn. Dat gaan we de komende weken zien.”
Opvallend is dat Van Gaal twijfelt, maar tegelijkertijd het 1-4-3-3-systeem definitief leek af te schieten. „Met het Nederlands elftal hebben we op het middenveld met de punt naar achteren en de punt naar voren gespeeld. Strootman is een box-to-box (van strafschopgebied tot strafschopgebied, red.)-speler, die ook nog eens de balans kan bewaken. En ik wil op mijn middenveld ook altijd een creatieve speler hebben. Dat heb je gezien. Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart hebben afwisselend gespeeld. Maar als ik dan met de punt naar achteren speelde, was dat voor Sneijder en Van der Vaart niet hun beste positie”, zei de keuzeheer, wiens voorganger Bert van Marwijk vanaf dag één in een vast systeem en met min of meer dezelfde poppetjes speelde.
„Daarom moet je met de punt naar voren spelen. Strootman kan – met een partner – als controleur voetballen en heeft dan ook nog het vermogen om in het zestienmetergebied te komen. Zo’n figuur hebben we nu niet. Dus dat is de reden het systeem te veranderen, zodat ik creatieve spelers kan opstellen, dat de buitenkanten bezet zijn (aanvallende linker- en rechtervleugelverdediger red.) en dat we mensen voor de goal hebben. Dat hadden we allemaal met 1-4-3-3. Ik denk dat deze zelfde principes van de Hollandse Voetbalschool nu ook kunnen worden verzorgd. Maar met een ander systeem: 1-5-3-2.”


* Mijn reactie:
Omdat Feyenoord "toevallig" een paar wedstrijden 3-5-2 heeft gespeeld moet Kongolo mee. Komt Kongolo uit een machtige familie of zo? Het joch is 19. En heeft geen volledig mickey mousse seizoen meegedaan. De linksbackpositie moeilijk in te vullen? Butnner, Schilder, Emanuelsson en Willems zijn alternatieven zelf neemt ie Van Aahnolt al mee nog een jochie dat net komt kijken. Daley Blind zou daar ook kunnen Martins indi heeft er gespeeld. Pieters. Ik ben klaar met de onzin van Van Gal.

Ik heb op mijn blog wat meer ruimte en kan dus eraan toevoegen dat ik niet alles slecht vind. Op een paar punten lijkt Van Gal mij tegemoet gekomen. In mijn Blog over Oranje(mijn selectie) is te zien dat ik het over Verhaegh heb en dat hij die nu in ieder geval eens test. Jammer dat Van Ginkel en Heitinga zijn weggestuurd. Van gal zoekt een speler die Box-Box(Engels voor van strafschopgebied naar strafschopgebied) speelt. Van Ginkel zou dat kunnen. Hij heeft nu nog Fer over die dat in mijn ogen ook zou moeten kunnen. De Guzman kan dat niet Clasie en Blind kunnen dat niet. Nigel de Jong kan dat ook maar ik heb hem liever in zijn controlerende/verdedigende rol waarbij hij een enkele keer per wedstrijd mee opkomt wanneer Van Gal hem meeneemt tenminste. Emanuelsson speelt ook bij AC Milan maar bestaat niet in de ogen van Van Gal. Er blijft nog een waslijst aan spelers over die ik niet meer aan kan zien.

Ik ben blij dat Van Gal aangeeft te willen winnen dat is voor mij de grootste verassing tot nog toe gezien: het selectiebeleid, de oefenwedstrijden en de kennelijke noodzaak om Feyenoorders mee te nemen op de enige die het gezien het verleden verdiend, Joris Mathijssen, na.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik Martins Indi er ook bij wil hebben maar zijn uitverkiezing is ook slechts gebaseerd op wedstrijden uit de mickey mousse competitie en dat is geen goede graadmeter. Hij heeft zich wel bewezen in tegenstelling tot die andere Feyenoorders: Clasie, DeVrij, Vilehna, Kongolo en janmaat zijn in 1 woord waardeloos.

De PSV'ers verdienen het niet omdat ze hun coach zijn afgevallen dit seizoen. Alleen Schaars had ik meegenomen maar die is geblesseerd.

AZ'ers zie ik niet. Geen: Beerens, Berghuis of Gouweleeuw en dat terwijl deze club in Europa verder kwam dan Ajax.

Van Ajax zie ik er ook weinig. Blind heeft zijn zoontje wel opgenomen voor het middenveld nog wel. Daar moesten kennelijk Schaars en Strootman voor kapot. Siem de Jong stond te springen bij het kampioensfeest en heeft dus geen hamstringblessure. Dan kun je niet springen. Is hij fit dan verdiend hij het erbij te zijn! Zo lang is hij er niet uit dat hij teveel wedstrijdritme mist. Dat is onzin. Ik laat het hier even bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten