dinsdag 16 augustus 2011

Piraterij is geen probleem

Als ik denk aan piraterij denk ik aan films als “pirates of the caribbean”. Het gaat dan om piratenschepen die ongeveer gelijkwaardig zijn aan oorlogsschepen. In de tijd dat piraterij een groot probleem was waren piratenschepen gelijkwaardig aan snelle oorlogsschepen. Laten we grof zeggen tussen 1600 en 1800. Oorlogsschepen konden wel sterker zijn maar dan ging dat ten koste van de snelheid.  Hierdoor waren piraten dus lastig te bestrijden. Piraten beschikten over complete vloten zoals bijvoorbeeld in Duinkerken. Het was lastig deze aan te vallen omdat men rekening moest houden met forten in dergelijke piraten nesten verder werden piraten in die tijd soms gesteund door andere landen waarmee men een openlijke oorlog niet kon riskeren. Dat gold zeker voor Nederland in de gouden eeuw dat zijn handen vol had aan Spanje. Handelsschepen moesten zichzelf zien te redden en waren zelf dus behoorlijk bewapend en voeren soms in konvooien. Mocht er sprake zijn van een belangrijke lading dan was er wel begeleiding van oorlogsschepen.
In deze tijd verbaas ik mij over het piraterijprobleem en de aanpak ervan. Men stuurt nu miljoenen kostende oorlogsschepen: met radar, raketten die minstens duizend kilometer ver reiken, hyper moderne apparatuur en zelfs helikopters aan boord, af op moterbootjes met qat kauwende Somaliërs die niet eens kunnen zwemmen.  Deze Somaliër zijn bewapend met kalasjnikovs  en soms nog een antitankwapen. Zo een antitankwapen afvuren kan betekenen dat ze overboord slaan en verdrinken.

Dit is wel een bedreiging voor een olietanker maar het is wel een erg dure “oplossing “ om oorlogsschepen hier op af te sturen of die daar te laten patrouilleren. Waarbij ik wil opmerken dat voor dergelijke missies militairen meer betaald krijgen dan normaal vanwege de “dreiging” en het feit dat de missie buiten de landsgrenzen plaats vind.  Goedkoper zou het zijn om een sluipschutter met een modern geweer mee te sturen of anders boordgeschut bemand door militairen. 

Er is wel een probleem met schepen die varen onder de vlag van een bananen republiek omdat dat goedkoper is omdat die niet doen aan veiligheids/milieueisen of minimumloon. Dit zijn vaak olietankers of f schepen met chemische troep. Deze zullen toch ook bemand moeten worden. Daar zal men internationale afspraken over moeten maken. Wellicht dat huurlingen ingezet moeten mogen worden.

Een andere/ betere oplossing zou kunnen zijn de dieperliggende oorzaak van de piraterij weg te nemen namelijk de overbevissing in de Somalische wateren.  Vissers hebben geen inkomen meer en dat ligt dus aan vissers uit de EU en Japan die de Somalische wateren leeg vissen. Er is momenteel geen effectieve overheid in Somalië en wapens liggen er voor het oprapen.

Dit is weer een voorbeeld van probleem dat de overheden niet willen oplossen terwijl het toch zo simpel is. Verzekeraars profiteren van dit opgeblazen probleem. Men zou zo die bootjes kunnen afpakken maar dan zouden verzekeraars hun premies niet kunnen opschroeven. Piraterij is geen probleem in deze eeuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten