dinsdag 7 augustus 2012

Vage, dure en toch erkende opleidingen


Ik ben op zoek naar werk en laatst zag ik een archiveringsbaantje waar toch niet zulke hoge eisen aan gesteld kunnen worden. Althans zo dacht ik.

Er wordt hier door Randstad gevraagd om de opleiding SOD-1.
Daar had ik nog nooit van gehoord maar het is een erkende opleiding. Deze opleiding kost 4.500 euro + 400 aan boeken. (Bij SOD opleidingen).
Een grof schandaal! Het gaat hier om baantjes van niks en geen weldenkend mens wil van jongs af archivaris worden. Als je er voor kiest is het nog betaalbaar voor je ouders ofzo. 

Ikzelf heb HEAO MER gedaan maar dit diploma wordt nauwelijks gevraagd. Interne opleidingen waar je als medewerker verder niets aan hebt bij een ander bedrijf en dit soort vage maar wel door de overheid erkende opleidingen, genieten de voorkeur. Gevolg voor mij is dat mijn diploma niets waard is, ik ben daar gefrustreerd over.

Ik wil een overheid die dit aanpakt. De overheidsafdeling die SOD heeft erkend en die SOD opleidingen dit soort prijzen ongestraft laat hanteren moet op de schop. Dit zijn misdaden! De overheid mag niet aan deze maffiapraktijken meewerken! Het werkt zo: ambtenaren die dit erdoor drukken krijgen daar iets voor terug waarna criminele organisaties legaal dit soort opleidingen/diploma's aan kunnen bieden voor kut baantjes als archiveren. Zo wordt zwart geld witgewassen. Niemand heeft 4.500 hier voor over. Heb je dat geld wel? Dan heb je die baan/dat diploma niet nodig. Zo kan er met baantjes en met geld geschoven worden. Behalve de overheid is ook een uitzend organisatie via corrupte medewerkers hierbij betrokken. Als er namelijk geen bedrijf vraagt om dit diploma, wat feitelijk niks voorstelt, dan werkt het niet. Met medewerking van corrupte ambtenaren en corrupte medewerkers van uitzendbureaus kan dit werken. Dan heb ik het niet alleen over lager uitvoerend personeel maar ook hoger management dat of een oogje dicht knijpt/ had moeten ingrijpen en/of dit zelf beleid heeft gemaakt.

Bovenstaande geld dus voor meer opleidingen ik heb zelf de cursus sociale hygiƫne gevolgd. Ook iets wat om onduidelijke redenen door overheidsinstanties verplicht is gesteld, voor horecabedrijven. Het lijkt mij geen nut hebben. Alleen de organisaties die deze opleidingen aanbieden profiteren ervan. Ik vind dat verdacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten