Artikel
NOS:
Ontevreden klant kan
'retourpinnen'
9-4-2014
Niet
tevreden over de gekochte spijkerbroek of overhemd? In sommige winkels kunnen
klanten vanaf vandaag het aankoopbedrag 'terugpinnen'. Dus niet cash in het
handje krijgen, maar via de pinpas terug laten storten op de bankrekening.
De primeur
is voor winkels van kledingketen Score, die hiervoor samenwerkt met de
Rabobank. Maar als het goed is, kunnen later dit jaar klanten van alle andere
banken in alle Nederlandse winkels retourpinnen.
"Het is
een langgekoesterde wens van de winkeliers", zegt Tom Ponjee, secretaris
Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. "Door retourpinnen wordt het
gebruik van de pinpas nog makkelijker voor de klant. Bovendien hoeven wij
minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dat verhoogt de veiligheid voor
ondernemers, medewerkers en klanten".
De klant die
een bedrag terugpint, krijgt een ondertekende retourpinbon mee als bewijs. De
volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de rekening.
Overigens is
retourpinnen niet verplicht: mensen die per se contant geld terug willen,
krijgen dat ook.
Zelden
Het komt
niet heel vaak voor dat ontevreden klanten geld terug willen. "Als er tien
mensen terugkomen met een artikel, gaat het volgens mij in zeven gevallen om
het ruilen van een product", zegt Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur
bij Score en voorheen ook werkzaam voor cd-winkels Free Record Shop en Van
Leest.
Detailhandel
Nederland houdt het op 'een paar procent' van alle klanten die echt geld terug
willen in plaats van een product. "Al verschilt dat heel erg per sector.
In modewinkels wordt vaker iets teruggebracht dan bijvoorbeeld in een
elektronicazaak".einde nos bericht.
Mijn reactie:
Er wordt in
de pers door de banken beweert (zie hierboven) dat winkeliers dit graag willen omdat ze dan
minder geld in kas hoeven te houden.
In werkelijkheid
willen de banken graag dat winkeliers en klanten hun geld op/bij de banken
houden. De banken kunnen dit dan maximaal blijven benutten om hun niet
onaanzienlijke winsten verder te vergroten. Winkeliers en u en ik hebben hier
niks aan.
Nog steeds
zullen mensen het geld direct in de hand willen, zeker nu het nog een dag duurt
voordat het op de eigen rekening verschijnt. Mensen willen dat bijvoorbeeld
omdat ze geen bankrekeningen hebben omdat er dan direct beslag op gelegd wordt
of gewoon om nog even een broodje te halen. Omdat er mensen blijven die dat gewoon
direct in de hand terug willen (hun goed recht) kunnen winkeliers dus helemaal
niet minder geld in kas houden. Dat is gewoon onzin. Dat winkeliers dit graag
willen is dus een leugen. Klanten willen dit ook niet, zeker niet als het een
dag duurt voordat het op de rekening verschijnt. Blijft over: de banken.
Als er weer
eens een crisis wordt veroorzaakt door de banken bent u uw geld kwijt want het
staat op de bank. De overheid stelt zich “gelukkig” garant. De waarheid is: dat
kan de overheid helemaal niet vanwege de enorme staatsschuld. Dat geld voor de
hele EU, de hele wereld.
Dat het een
dag duurt voordat het geld word overgemaakt is kenmerkend voor deze “innovatie”. Het is: te laat, het is te weinig
het stelt niks voor. Buitengewoon teleurstellend. Miljarden gaan er door de
vingers van deze vastgeroeste mensen. Miljarden steken zij in hun ICT. Dit is
dan de vernieuwing die het oplevert. De mensheid zet geen stap vooruit maar doet een
stap opzij. 2014: het jaar van het retourpinnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten