woensdag 9 april 2014

2014: het jaar van het retourpinnen



Artikel NOS:
Ontevreden klant kan 'retourpinnen'
9-4-2014
Niet tevreden over de gekochte spijkerbroek of overhemd? In sommige winkels kunnen klanten vanaf vandaag het aankoopbedrag 'terugpinnen'. Dus niet cash in het handje krijgen, maar via de pinpas terug laten storten op de bankrekening.
De primeur is voor winkels van kledingketen Score, die hiervoor samenwerkt met de Rabobank. Maar als het goed is, kunnen later dit jaar klanten van alle andere banken in alle Nederlandse winkels retourpinnen.
"Het is een langgekoesterde wens van de winkeliers", zegt Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. "Door retourpinnen wordt het gebruik van de pinpas nog makkelijker voor de klant. Bovendien hoeven wij minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dat verhoogt de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en klanten".
De klant die een bedrag terugpint, krijgt een ondertekende retourpinbon mee als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de rekening.
Overigens is retourpinnen niet verplicht: mensen die per se contant geld terug willen, krijgen dat ook.
Zelden
Het komt niet heel vaak voor dat ontevreden klanten geld terug willen. "Als er tien mensen terugkomen met een artikel, gaat het volgens mij in zeven gevallen om het ruilen van een product", zegt Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur bij Score en voorheen ook werkzaam voor cd-winkels Free Record Shop en Van Leest.
Detailhandel Nederland houdt het op 'een paar procent' van alle klanten die echt geld terug willen in plaats van een product. "Al verschilt dat heel erg per sector. In modewinkels wordt vaker iets teruggebracht dan bijvoorbeeld in een elektronicazaak".einde nos bericht.

Mijn reactie:
Er wordt in de pers door de banken beweert (zie hierboven) dat  winkeliers dit graag willen omdat ze dan minder geld in kas hoeven te houden.
In werkelijkheid willen de banken graag dat winkeliers en klanten hun geld op/bij de banken houden. De banken kunnen dit dan maximaal blijven benutten om hun niet onaanzienlijke winsten verder te vergroten. Winkeliers en u en ik hebben hier niks aan.
Nog steeds zullen mensen het geld direct in de hand willen, zeker nu het nog een dag duurt voordat het op de eigen rekening verschijnt. Mensen willen dat bijvoorbeeld omdat ze geen bankrekeningen hebben omdat er dan direct beslag op gelegd wordt of gewoon om nog even een broodje te halen. Omdat er mensen blijven die dat gewoon direct in de hand terug willen (hun goed recht) kunnen winkeliers dus helemaal niet minder geld in kas houden. Dat is gewoon onzin. Dat winkeliers dit graag willen is dus een leugen. Klanten willen dit ook niet, zeker niet als het een dag duurt voordat het op de rekening verschijnt. Blijft over: de banken.

Als er weer eens een crisis wordt veroorzaakt door de banken bent u uw geld kwijt want het staat op de bank. De overheid stelt zich “gelukkig” garant. De waarheid is: dat kan de overheid helemaal niet vanwege de enorme staatsschuld. Dat geld voor de hele EU, de hele wereld.

Dat het een dag duurt voordat het geld word overgemaakt is kenmerkend voor deze  “innovatie”. Het is: te laat, het is te weinig het stelt niks voor. Buitengewoon teleurstellend. Miljarden gaan er door de vingers van deze vastgeroeste mensen. Miljarden steken zij in hun ICT. Dit is dan de vernieuwing die het oplevert. De mensheid zet geen stap vooruit maar doet een stap opzij. 2014: het jaar van het retourpinnen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten