Dan hebben we het puur over het KLM gedeelte. Dat roept
vragen op.
Waar zit hem dat in?
-Piloten? Als een geldwolf als koning Willem Alexander piloot
wordt is dit zeker een gedeeltelijke verklaring. Maar rijke voetballers leveren
ook geld in en er is sprake van/ de mogelijkheid tot arbeidstijdverkorting; waarbij deze kosten zowel
voor het bedrijf als voor de staat gedrukt worden en op de schouders van de
arbeiders komen. In het geval van piloten zijn deze schouders breed.
-Brandstof? nee want
er is een voorraad die nu niet aangeraakt wordt en/of aangevuld behoeft te
worden
-Overig personeel. Nee, dat kan met een percentage van het geld wat ze verdiende afgescheept worden.
-Vastgoed. Wellicht kunnen ze (KLM) daar nog wat minder huur
bedingen of (bij bezit) gebouwen van de hand doen.
-Landingsrechten Deze worden door Schiphol bedongen. Nou op
dit moment zouden deze wereldwijd opgeschort kunnen worden op de thuishaven
misschien na.
-Air France Het zou kunnen dat dit allemaal naar Air France
gat en dat feitelijk dit staatsbedrijf van Frankrijk daarmee overeind gehouden
wordt. Wettelijk gezien staat Frankrijk in haar recht. Geef dan ook geen lening zolang Frankrijk de scepter
zwaait bij Air France!
Mogelijke oplossingen KLM als onderneming zelf een behoorlijk
gedeelte moeten kunnen opvangen
KLM kan overbodig personeel ontslaan inclusief piloten.
Uitkeringen voor de staat zijn een stuk goedkoper.
Loos vastgoed.
Loos vliegtuigen.
Onderhandel voor goedkopere huur,
KLM moet losgeweekt en tijdelijk genationaliseerd worden om
een fout uit het verleden te herstellen. Frankrijk krijgt dan wat geld wat ze
kan steken in Air France. Air France heeft overigens nooit winst gemaakt. Het is
jammer dat KLM nu geen samenwerkingsverband meer heeft met North West Airlines.
Dat moest door de overname door Air France (wat, op haar beurt, samenwerkt met
Delta) Een dergelijke samenwerkingsverband is wel nodig wanneer de dingen
genormaliseerd worden.
Conclusie: Moeten deze verliezen, door de staat der
Nederlanden, allemaal opgevangen worden? Rechtvaardigt dit een lening van 2 miljard. Nee, dit is weggeven van geld, het is diefstal! (hieronder een artikel
uit het Parool)
Twee miljard euro staatsgarantie voor KLM
Het kabinet wil zich voor bijna twee miljard euro garant stellen voor
noodkredieten aan luchtvaartmaatschappij KLM. Daarmee moet de maatschappij
crisismaatregelen financieren.
Herman Stil3 april 2020,
12:32
Vliegtuigen van KLM staan vanwege de coronacrisis geparkeerd op de
Aalsmeerbaan.BEELD ANP
Nederland en Frankrijk hebben
volgens persbureau Reuters de handen ineen geslagen voor gezamenlijke steun aan
moederbedrijf Air France-KLM in de vorm van bankgaranties. De twee hebben het
al meer dan een jaar durende conflict over het verrassingsbelang dat
Nederland vorig jaar in het luchtvaartconcern nam, op pauze gezet.
Volgens Reuters betekent de afspraak
dat Air France onder Franse staatsgarantie vier miljard euro kan lenen bij een
consortium van banken, bij KLM gaat het om bijna twee miljard. De
garantieregeling staat los van de andere steunmaatregelen die onder meer aan KLM
zijn toegezegd, onder meer op het vlak van loonbetaling
Conclaaf
Minister Wopke Hoekstra van
Financiƫn liet eerder deze week weten al enige tijd met Frankrijk in conclaaf
te zijn over steun aan het luchtvaartconcern. Het ministerie geeft nu geen
commentaar op de berichten over een garantstelling.
Beide landen volgen daarmee het
voorbeeld van de VS, dat vorige week een steunpakket van 58 miljard dollar aan
de luchtvaartsector gunde. Ook Noorwegen (Norwegian) en Denemarken (SAS) zijn
al te hulp geschoten en Duitsland staat op het punt dat te doen voor Lufthansa.
Frankrijk is nog altijd ontstemd
over de geheime aankoop van Air France-KLM aandelen door Nederland vorig jaar.
Volgens de Franse regering heeft de Nederlandse staat daarmee een
voorrangspositie verworven, omdat het ook al 6 procent van de aandelen KLM
bezit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten