Er is een fonds opgericht met daarin 20 miljard voor kennis
innovatie en infrastructuur. Het is de bedoeling dat aan de hand van aanvragen
dit geld uitgedeeld gaat worden.
Dat is, volgens de overheid, bedoeld om de economie te versterken.
Dit soort fondsen gingen al eerder mis met kleinere bedragen.
Denk aan de door Balkenende uitgereikte innovatieprijs voor gaatjes in plastic
verpakking voor: bloemen, fruit en groenten. Een ramp! Fruitvliegjes kunnen nu
de verpakking binnendringen en de boel verrot daardoor. Dat de Russen destijds
Nederlandse bloemen weigerden was dus geenszins door politieke motieven ingegeven.
Dat kwam door deze innovatie”. Op papier een succes maar feitelijk een ramp.
Dit had kunnen leiden tot een handelsoorlog met Rusland met steun van de EU had
dit grote gevolgen kunnen hebben tot, zonder overdrijven, oorlog aan toe. Echt
een ramp dus. Nu willen we dit soort innovatieve ideeën uitbreiden tot 20 miljard!
Bij kennis versterkende investeringen denkt men vermoedelijk aan omscholing. Daar kan de
opleidingsmaffia van profiteren. Bijvoorbeeld een BOA opleiding zonder baangarantie.
Iedereen kan deze opleiding volgen maar het lijkt erop dat maar een select
groepje daadwerkelijk BOA kan en mag worden. Ander voorbeeld: ik zag eens een
opleiding tot archivaris wat 4000 euro per jaar koste, dan wil ik wel een
baangarantie alvorens ik dat ga doen. Wie wil er nu als kind archivaris worden?!
Daar kom je pas later achter dat je dat interessant vind of een optie. Niet
iets voor 4000 per jaar en dat zeker voor 2 jaar.
1 van de plannen voor
infrastructuur is de Lelylijn. Dit zou moeten zorgen voor een “snelle” verbinding
tussen het noorden met Amsterdam. Men spreekt over een reistijd van 1 tot
anderhalf uur wat ik persoonlijk niet snel vind. Dan is de auto sneller zelfs
als je de snelheid beperkt! Deze lijn moet gaan van: Lelystad–Emmeloord–Heerenveen–Drachten–Groningen. Dit is een stoptrein! Interessant
is dat er gekozen wordt voor drachten waar nu helemaal geen spoor ligt. Daarom
is het ook zo duur! 3-8 miljard. Dit plan is gewoon krankzinnig en weggegooid
geld! Beter is het om Friesland te laten zoals het nu is. Knooppunt Leeuwarden
daar kan men hier naartoe vanuit Heerenveen Drachten maar ook bijvoorbeeld Harlingen,
Dokkum, Sneek en haar achterland Zuidwest Friesland. Allemaal reizigers kunnen
dan naar knooppunt Leeuwarden (dat kan in veel gevallen ook per trein) vandaar gaan zij naar Groningen en dan pas wordt
het interessant. Hoe kunnen ze snel naar Amsterdam vanuit Groningen. Simpel via
bestaand spoor via Zwolle. Dan stel je dus in Groningen-Zwolle- Amsterdam. Ik
schetste al dat heel Friesland dan eerst via Leeuwarden naar Groningen kan en
dan naar de randstad. Groningen is ook een knooppunt waar Drenthe op is
aangesloten zij kunnen hier dus ook gebruik van maken. Zwolle is een knooppunt
waar een enorm achterland (in elk geval Overijssel) gebruik van kan maken. In
Zwolle zijn nu al andere mogelijkheden om naar Amsterdam te reizen maar mijn
voorstel moet sneller zijn doordat er geen tussenstops zijn. Ook niet in Almere/Lelystad.
Flevoland is al aardig verbonden met de Randstad dat hoeft niet nog een spoorlijn.
Flevoland wilde ook niet meebetalen aan de Lelylijn. Deze Lelylijn dreig nu
door te gaan omdat er ineens 20 miljard te geef is. Dat is geen goed fundament
voor een plan. Een lijn Groningen
-Zwolle Amsterdam dat is wat er nodig is. Dat hoeft niet duur te zijn vanwege
het feit dat dit al bestaand spoor is. Knelpunten bij knooppunt Zwolle kunnen
weggenomen worden nu geld ineens geen rol speelt. Mijn voorstel is miljarden
goedkoper. Het kost nog geen miljard om dit mogelijk te maken. Wil je meer geld uitgeven? Repareer dan de spoorbrug richting Bremen! Een binnenvaartschip vaart tegen een pijler en men zegt dat het 5 jaar gaat duren voordat dat gerepareerd is onvoorstelbaar dat dat niet sneller kan. Ik weet ook niet of men al begonnen is. Er lijkt sabotage in het spel, op hoog niveau. Het saboteert de economie en de verplaatsingsvrijheid van de burger binnen de EU. Dat lijkt het motief.
Deze 20 miljard zijn ontstaan doordat Hoekstra het tekort
met 92 miljard heeft laten oplopen. Naar nu blijkt minstens 20 miljard te ruim!
Vandaar dit onzalige plan. Het onbenul achter dit plan is Hans de Boer
(VNO-NCW) vermoedelijk familie van Foppe de Haan. Dit figuur moet als een sympathieke
boer overkomen, net als Foppe de Haan. Alsof dit soort figuren het goed voor
heeft met anderen. Dat is dus niet zo zij zijn nietsontziend. Hun zielige
overkomen mag geen sympathie opwekken bij u! Mat Herben was ook zo een figuur
(niet qua uiterlijk maar qua gebrek aan uitstraling). Iemand zonder
persoonlijkheid maar wel steeds op de voorgrond. Geen bedreiging voor anderen.
Zeer bruikbare (s)pionnen voor anderen hun politieke agenda. Onbegrijpelijk dat (de Boer) door de ondernemers naar voren wordt geschoven als hun
vertegenwoordiger. Ik zou direct mijn lidmaatschap opzeggen. Verder verzin ik als bijnaam voor Wiebes: " Kwibus". Ik heb geen hoge dunk van deze goochelaar met cijfers. Hij zit vermoedelijk achter de vertrekregeling bij de belastingdienst waardoor er veel ervaren krachten vervroegd met pensioen zijn gegaan en er personele druk is ontstaan. Meer kosten ook omdat ze nu ex ambtenaren inhuren vanwege hu expertise maar dan voor meer geld. Hij heeft ook nog informatie t.o.v. de kamer achtergehouden wat een doodzonde zou zijn in Den Haag.
Ter aanvulling: 29-09-2020: Ik bedacht mij nog dat er in dit groeifonds plaats is ingeruimd voor infrastructurele projecten wat voor particuliere initiatieven onmogelijk is om aan deel te nemen. Dat is nog te bilijken en blijkt ook al uit een minimumbedrag van 30 miljoen als subsidiebedrag. Echter infrastructurele projecten gaan om zoveel geld dat dit niet door een obscure commissie, met oa Constatijn van Oranje erin, als "vette buit" verdeeld mag worden. In Nederland kunnen maar een paar bedrijven treinrails aanleggen. Dat is makkelijk steekpenningen aannemen, daar kan zelfs Constatijn geld mee verdienen moeten ze gedacht hebben bij Van Oranje. Het is gewoon diefstal op klaarlichte dag. Met voorgekookte slechte infrastructurele plannen door heel het land waar alleen een kleine elite groep van profiteert waarbij de Oranjes dus weer vooraan staan ipv het volk dat hun betaald te beschermen. Dit is geen micro krediet meer! Infrastructurele projecten moeten uit dit groeifonds en het totaalbedrag mag dan ook met tientallen miljarden omlaag omdat er verder eigenlijk geen enkele grondslag is om geld te besteden aan innovatie en kennis versterking. Men kan beter de dijken gaan versterken of het leger. Er is nu duidelijk geen idee waar ze met deze, teveel geleende, 20 miljard naartoe moeten. Het maakt kennelijk niet uit waaraan als het maar uitgegeven wordt aan vriendjes. Voorbeeld: wanneer er een kuil gegraven wordt en deze daarna dicht gegooid wordt snapt iedereen dat dit zinloos is. Dat is met een project als de Lelylijn ook het geval. Echter wanneer er voor betaald wordt, werknemers/arbeiders er voor betaald worden gebeurd er economisch gezien wel wat. Wat goed is voor de economie is niet altijd goed voor de mensen. Het zou beter zijn wanneer er een project is wat wanneer het af is nog geld oplevert en zin heeft ipv dat het alleen maar geld kost; wat het geval zal zijn wanneer men de Lelylijn doordrukt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten