maandag 19 april 2021

Plannen voor het noorden niet onderbouwd

 

Noordelijke provincies willen 220.000 extra woningen bouwen

19 april 2021 08:06

Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland willen gezamenlijk 220.000 extra woningen bouwen. Maar dit kunnen de noordelijke provincies alleen realiseren als er ook fors wordt geïnvesteerd in spoorverbindingen, melden de vier provincies maandag in een gezamenlijk bericht. Ook de gemeenten Assen, Emmen, Leeuwarden en Groningen staan achter het plan.

De vier provincies hebben op verzoek van de Tweede Kamer een deltaplan voor Noord-Nederland opgesteld. Dit plan voorziet in 80.000 nieuwe woningen in Flevoland, 50.000 in de provincie Groningen, 45.000 in Friesland en nog eens 45.000 in Drenthe. De aantallen zijn een aanvulling op de eerdere plannen voor 100.000 nieuwe huizen.

De provincies zeggen dat de bouw van dusdanig veel nieuwe woningen alleen mogelijk is als er eenmalig 9,5 miljard euro wordt uitgetrokken om de infrastructuur te verbeteren. Dan gaat het om onder meer de Lelylijn, een nieuwe, snelle treinverbinding met de Randstad. Ook moet er volgens de provincies een nieuwe verbinding tussen Groningen en Enschede komen, de zogenoemde Nedersaksenlijn. De bestaande verbindingen moeten bovendien worden verbeterd, aldus de noordelijke provincies.

Volgens de betrokken gemeenten en provincies wegen de voordelen van de investeringen in infrastructuur op tegen de nadelen. "Als de economische potentie van noordelijk Nederland ten volle kan worden benut, dan groeit de waarde van de regionale productie van goederen en diensten met zo'n 24 miljard euro per jaar."

Door: NU.nlBeeld: ANP

 

Ik vind dit een bizar slecht plan; waarmee de vertegenwoordigers van genoemde provincies een brevet van onvermogen afgeven. Waarom wordt Overijssel niet betrokken in deze plannen? Daar ligt al een spoorlijn die bereikbaar is vanuit Leeuwarden en Groningen. Een sneltrein verbinding van deze plaatsen naar Zwolle waarna deze treinen gekoppeld verder reizen naar Amsterdam is sneller en goedkoper dan de Lelylijn. Maak meer van deze treinen mogelijk via het bestaande spoor in Zwolle en de Lelylijn van 3-5 miljard is totaal overbodig. Waarom de bulk van de woningen (80.000) in Flevoland? Dan zie ik het verband niet met genoemde Lelylijn. Dat is van belang omdat de kosten van deze lijn geraamd wordt op 3-5miljard Euro. Waar moet dan de rest van genoemde 9,5 miljard in geïnvesteerd worden? Dat antwoord staat al gegeven; namelijk in een lijn van Groningen naar Twente (Enschede) waar de rest van de genoemde provincies niets aan heeft! Overijssel zou hier wel wat aan kunnen hebben maar willen zij hier aan mee betalen?

De laatste alinea… van bijgevoegd bovenstaand artikel. Wat een geraaskal. Er is geen enkel aantoonbaar verband, dat wanneer deze investeringen gedaan worden de waarden van de lokale productie in deze 4 provincies met 24 miljard zal groeien. Volledig uit de lucht gegrepen. Groeit de productie dan ook vooral in Flevoland omdat daar de meeste huizen neer worden gezet? Van belang omdat Flevoland geen cent wil betalen voor genoemde Lelylijn. Is deze groei blijvend of alleen ingegeven door de bouw van huizen en spoorwegen?

Ik ben overigens niet tegen het uitbreiden van het aantal woningen in het noorden. De genoemde infrastructurele ingrepen staan daar los van. Zij zijn zoals ik al aangaf overbodig of hebben er niets mee te maken. Sneltrein Leeuwarden-Zwolle + sneltrein Groningen-Zwolle en dan als 1 sneltrein verder daar ligt de oplossing in. In elk geval voor Groningen Friesland en Overijssel. Flevoland heeft al een goede verbinding met de Randstad. Drenthe kan, denk ik, via Groningen het beste naar de Randstad, als je dat al moet willen vanuit Drenthe. Er zijn natuurlijk wel punten die verbeterd kunnen worden de Ketelbrug vervangen door een tunnel bijvoorbeeld. Als je dit knelpunt, deze bottleneck niet wilt oplossen dan wil je ook geen huizen bouwen.

Ikzelf, wonend in Friesland, zie graag een spoorlijn van Sneek naar Harlingen (net voorbij Scharnegoutum, trek dan een directe lijn naar Harlingen op de kaart dat is je spoorlijn moeilijk he plannen maken...). Harlingen heeft namelijk mensen nodig wanneer de zeehaven (diep uitgegraven geul naar de Noordzee vanwege middelgrote vrachtschepen)gaat groeien. Dat kan gedeeltelijk door Harlingen zelf te laten groeien maar ook door werkelozen uit Leeuwarden waar het gelukkig al een treinverbinding mee heeft. Vanuit Sneek (waar ik woon) is er nu een treinverbinding welke via Leeuwarden 1 uur en 20 minuten duurt, wat veel is. De autoverbinding is ook niet rechtstreeks dus er is veel tijdwinst te behalen vanuit Sneek. Sneek wat dan wel moet mogen groeien qua huizenbouw. Dat is nu vanuit de centrale overheid uit niet het geval. Heerenveen is verder weg en vanuit Harlingen bezien ligt Leeuwarden op de route er is hier geen ingreep nodig. Wanneer de busverbinding tussen Heerenveen en Sneek verbeterd wordt zou via Sneek reizenrichting Harlingen per openbaar vervoer wel sneller kunnen zijn. Deze spoorlijn hoeft geen miljard te kosten wanneer je eens goed gaat onderhandelen met de bijna monopolisten in NL op dit gebied. De spoorlijnen zijn nu verkapte staatsteun voor 1 of 2 bedrijven, omdat er betaald wordt wat er gevraagd wordt en dat is teveel.

Ik weet verder niet wat er nodig is in andere provincies maar dat geld ook voor de indieners van deze plannen. Plannen die vooral veel geld lijken te moeten kosten. Ik wil nog de Betuwelijn in herinnering roepen die jaren geleden 8 miljard moest gaan kosten, omdat dit uiteindelijk bijna 12 miljard werd moest er destijds nog een minister weg. Het lijkt nu de norm te zijn om plannen van rond de 10 miljard neer te gooien. 9, 5 miljard dus om dunbevolkte provincies te verbinden met de Randstad, waarbij ik benadruk dat er al een verbinding is die verbeterd kan worden voor veel minder, dan niet te vergeten Groningen te verbinden met Enschede... Belachelijk, daar zoveel voor te durven vragen! De stad Utrecht had ook al een plan voor een tram voor alleen Utrecht voor 2, 5 miljard! Alleen voor een lokale tramverbinding!?  Dit is een landelijke tendens die heel snel op moet houden. Deze geldsmijterij, net nu de aardgasbel op zijn einde loopt. Waanzin regeert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten