dinsdag 14 oktober 2014

Nederlaag tegen IJsland en terugblik op WK



IJsland-NL: 2-0
De oplossing:
Van Persie Sneijder en Lens eruit Janmaat en Clasie eruit  Vorm en Krul eruit.
Stekelenburg terug op 1
Van der vaart terug, Beerens een kans geven Berghuis erbij en Luuk de Jong in de spits
Van Ginkel erbij, Strootman weer terug
Optioneel Emanuelson erbij
4-4-2 of 4-3-3 zoals onder Van Marwijk dus 2 verdedigende middenvelders en 1 aanvallende middenvelder.
Mijn kritiek op Sneijder is dat hij er niet eens in slaagt om aanspeelbaar te zijn. Als hij wegdraait bij zijn tegenstander kan hij toch tenminste een vrije trap versieren en zo terreinwinst boeken? Blijkbaar niet. Hij probeert het geen eens. Bang voor een schop? Van der Vaart kan tenminste op een intelligente wijze een vrije trap versieren.
Van Persie is de boel aan het saboteren. Hij zit alleen maar aan zijn neus en rare grimassen te trekken. In Brazilië was het te warm In IJsland was het weer te koud. Het is allemaal zo neergezet zodat Van Persie leuk mee kan doen maar hij geeft niks terug. Als ik die fantastische kopbal herinner dan is het niet te verteren hoe slecht hij nu ballen kopt. Van een 10 naar een 0. Dat verschil is te groot. Dan heb ik liever een wat mindere voetballer die werkt en de bal vast houdt zodat anderen beter kunnen renderen. Je kunt met een mindere techniek overigens een betere teamvoetballer zijn, en daarmee belangrijker voor een team, dan een iemand die 1000 keer kan hooghouden met een citroen. Makaay had als bijnaam het fantoom maar hij scoorde ook nog wel eens. Overigens was Makaay nooit echt succesvol,in Oranje. Voor hem werd het systeem ook niet gewijzigd. Waarom wel voor een buitenspeler die het als spits probeert en daarin opzichtig faalt?
Lens kan gewoon niet voetballen, waardeloos.

Wat mijn blogs over het WK betreft ik had dus in bijna alles gelijk. Wijnaldum heeft mij positief verrast door sober als controlerende middenvelder bijna foutloos te spelen.
Kuijt als linksback sloeg dus nergens op, ik ben het totaal niet eens met de lovende kritieken op hem. Hij kan niks met links wat een aanfluiting is op een WK. Tegenstanders hadden dat door moeten hebben en af moeten straffen. Tekenend voor het bijzonder lage niveau van het afgelopen WK is dat dit niet werd afgestraft. Van Gaal had gewoon een goede linksback mee moeten nemen. Niet de zeer jonge Kongolo. Als je een speler meeneemt moet je hem durven opstellen van gaal durfde dit eigenlijk niet met Kongolo ondanks het feit dat hij hem 5 minuten mee heeft laten doen. Er waren voldoende alternatieven. Van gaal had zelf Van Ahnolt al geprobeerd verder kun je denken aan: Pieters, Emanuelson, Butner,Willems misschien Schilder van Twente. Tenslotte hadden Blind en Martins Indi als linksback kunnen spelen als je elders andere spelers had opgesteld/meegenomen, bijvoorbeeld Heitinga en Mathijssen.
Van Gaal vind dat hij het goed heeft gedaan maar 3de worden terwijl de opdracht is 1e worden telt niet. Misschien bij onder 21, misschien heeft van Gaal daarom Kongolo meegenomen? Met De spelers die Van Gaal heeft meegenomen heeft hij het goed gedaan. Hij had dus anderen moeten selecteren. Foute keuzes die niet te herstellen waren.

 Aanvulling 7 november 2014 (naar aanleiding van de selectie van spelers voor de oefenwedstrijd tegen Mexico ter voorbereiding op de kwalificatiewedstrijd tegen Letland :
 3 keepers neem je mee op een groot toernooi nu met losse wedstrijden kan er beter nog een veldspeler bij gehaald worden. Veltman en Van Rhijn hebben,tegen Barca, bewezen het gevraagde niveau niet aan te kunnen. Promes heeft maar 1 goed jaar in de mickey mousse competitie gespeeld. Sneijder, Clasie en Van Persie mogen eruit. Voortaan geen aanvallende middenvelder meer wel 4-3-3. Luuk De Jong, Beerens Van der Vaart, De Leeuw en Gouweleeuw verdienen een kans. Vind ik. Overigens kan dat tegen een Letland natuurlijk wel met een aanvallende middenvelder maar dan dus Van der Vaart en niet de totaal ingestorte, onbelangrijke en onzichtbare Sneijder. Sneijder doet niks met zijn ervaring, heeft niks geleerd en is dus niet van toegevoegde waarde meer omdat zijn snelheid weg is. Affelay heeft helaas niet meer de snelheid die hij had en heeft te weinig wedstrijden gespeeld en is daardoor geen alternatief. We hebbend us weinig aanvallende middenvelders ikzelf kon De Leeuw nog bedenken die mij bevalt. Siem De Jong heeft een vreemde keuze gemaakt met New Castle en is wat mij betreft uit beeld.

Van der Vaart kan ook als linksbuiten uit de voeten en is in staat een vrije rol in te vullen en dan op goede momenten in het midden op te duiken. Promes is dat niet Boetius is daar ook niet toe in staat. Lens eruit is een goede zaak. Depay kan ook aardig uit de voeten als linksbuiten maar zie ik niet af en toe ergens anders opduiken. De wisselingen bij PSV tussen Narsingh en Depay vind ik niet zo gelukkig. Bij oranje kan dat wellicht met Robben maar dan vooral omdat Robben goed kan positie wisselen. Luuk de Jong zie ik als ideale dienende spits. Een spits die duels aangaat in de lucht goed kan kaatsen overzicht heeft zich laat zakken en dan de buitenspelers zoekt. Ven Persie functioneert daar totaal niet. Huntelaar kan niet voetballen Luuk de Jong  wel. De goals die gemaakt worden door de spitsen van oranje zijn zelden door hunzelf gecreëerd en ik denk dat Luuk de Jong dit soort doelpunten ook wel kan maken. Janmaat eruit is een goede zaak.

Her valt mij op dat er nu een rechtsback probleem gecreëerd wordt. Vooraf aan het wk zou er een linksachter probleem zijn, wat onzin was in mijn ogen, nu probeert men op de rechtsachter positie de keuze te beperken. (zodat men niet om Van Rhijn heen kan denk ik) Van der Wiel is wel terecht eerste keus. Van Rhijn vind ik zoals ik al zei niet constant genoeg en mist wilskracht, de wil om te winnen. Bijvoorbeeld Leerdam speel ineens rechtshalf en Van Beek van Feyenoord speelt ineens in het centrum bij zijn club. Het is daardoor dus een kunstmatig probleem want voor genoemde spelers is rechtsback de eigenlijke positie. Overigens noem ik Janmaat niet omdat ik hem gruwelijk zat ben. Verhaegh is eigenlijk geen rechtsback. Gouweleeuw noem ik nog: staat centraal maar kan zeker ook rechtsback spelen. Ik noem dit allemaal in de hoop dat Hiddink dit op de 1 of andere manier bereikt. Hij lijkt het allemaal niet te weten, dat gold ook voor Van gaal. Zij worden betaald en dan geacht dit wel te weten. De oplossing is overigens proberen betrokken clubs te vragen hier rekening mee te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten