zaterdag 11 oktober 2014

Sloepen langs A7 moeten van Sneek een waterstad maken



Brief aan wethouder mevr. Akkerman
-Een vaargeul langs de wijken lemmerweg west en oost langs de a7. Vanaf de a7 moet men kennelijk, in het voorbij razen, denken:  ‘aha Sneek is een waterstad want ik zie een sloep varen’. Dat is de bedoeling, het motief van het college van b en w. Dat geld dan klaarblijkelijk alleen voor de mensen die de rijrichting Bolsward aanhouden. Ik weet echt niet op wat voor mensen dit voor het overige is gericht. Wellicht Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die vanaf de A7 denken, ‘dit is leuk voor een dagje uit met het gezin’?
-Het zou verder leuk zijn omdat men dan een rondje kan varen. Het is een geul die alleen geschikt is voor sloepen en dergelijke kleine vaartuigen. Het is te hopen dat de mensen op de A7 dat zich ook realiseren alvorens zij met hun boot, langs de weg waar zij doorgaans rijden, besluiten  te gaan varen. Het rondje varen geld dus niet voor alle vaartuigen. Het is zeker niet een heel sterk argument om miljoenen voor uit te trekken.
-Het voordeel voor de inwoners van SWF Sneek of dan toch in ieder geval de wijken Lemmerweg oost en west ontgaat mij. Zorg dan dat buurtbewoners aan/in die geul een klein bootje kunnen leggen. Vraag daar van mijn part weer aanleggeld voor.
-Er zijn plannen om meer huizen te bouwen in lemmerweg oost en west waar nu nog wat terreinen braak liggen. Dat kan ook prima zonder deze geul. De prijsklasse zal wat omhoog gaan met een aangrenzend water dat aansluit op andere wateren. Het vreemde is dat dat bij Lemmerweg wast eigenlijk al het geval is. Namelijk de Geeuw. Het was dus meer: een geld kwestie, het had een andere bestemming  of het mocht eerder niet van het rijk omdat het rijk bepaald welke steden mogen groeien en welke niet. Almere is bijvoorbeeld een aangewezen groeistad. Hoe dan ook het is eigenlijk geen argument om deze dure geul aan te leggen.
Meer tegenargumenten
Ik vraag mij af hoe de mensen in de sloepen het vinden om vanaf de vaargeul de A7 te zien? Is dat wel zo aantrekkelijk?
Als mensen nu nog niet weten dat Sneek een waterstad is zullen zij zich er ook niet voor interesseren.
Ik kan mij niet voorstellen dat men kijkend vanaf de A7 over de wijk waar ik woon denkt; ‘daar zou ik willen wonen’. Dat is geen reclame. Vandaar  een geul met sloepen erin.  Al zie je dan nog steeds die lelijke woonwijken.
Deze werkzaamheden gaan weer, na de uit de hand gelopen en niet nodige rioolwerkzaamheden, voor overlast zorgen.
Geluidswal
Ik verbaas mij erover dat er geen geluidswal is, langs de A7.  In de Randstad zou deze situatie ondenkbaar zijn. Nu deze plannen worden doorgezet vraag ik als buurtbewoner er wat voor terug. Namelijk een beperking van de geluidsoverlast van de A7. Een geluidswal voorkomt  tevens dat mensen in de geul die lelijke A7 hoeven te zien  of als je ze wat verder zet de lelijke woonwijken.  IK voeg bij 2 voorbeelden voor een geluidscherm:

Conclusie:
De gemeente wil  het aanleggen van deze dure geul en dus gebeurd het. Ook al heeft het geen wezenlijk nut en zit: geen burger, forens of watertoerist er op te wachten.  Nu men dit toch doordrukt verzoek ik om 3 aanpassingen/aanvullingen: 1) geluidswallen langs da A7 om de woonwijken te beschermen tegen de geluidsoverlast van de A7. Iets wat allang gebeurd had moeten zijn. Het kan toch niet zo zijn dat het welzijn van de burger ondergeschikt wordt gemaakt aan het uitzicht van een langsrijdende automobilist! 2) Zorg aub voor een locatie waar buurtbewoners een bootje neer kunnen leggen zodat de buurtbewoner ook gebruik kan maken van deze geul. Ik heb overigens het geld niet voor een bootje maar er is hier toch ook een parkeerplaats voor een auto, waar ik ook het geld niet voor heb, voor de deur. Deze geldsmijterij is toch niet alleen voor toeristen bedoeld? 3) Een fietstunnel onder de Geeuw door ter hoogte van de Van Giffenstraat naar de overkant om vanaf Lemmerweg (oost en West) sneller naar bijvoorbeeld Sneek CS te kunnen. Dat is iets waar de bewoners van de getroffen wijken wat aan hebben. De waard, tenslotte, doet opvallend goede zaken in SWF.

 Dit voegde ik  in de mail naar de gemeente toe:
Als bewoner van de Heindoekesstraat en inwoner van SWF Heb ik mijn twijfels over nut en noodzaak van dit project. Ik meen direct getroffen te worden door de overlast die deze werkzaamheden zullen geven. In de bijlage (die de lezer van dit blog hierboven reeds las) stel ik wat aanpassingen en aanvullingen voor. Dingen die danwel het plan nuttiger maken en dingen die wel noodzakelijk zijn. Dingen die eerst moeten waarna men zou inzien dat de plannen die nu doorgedrukt worden niet perse nodig zijn en dat er gewoon geen geld voor is. Ik verzoek wethouder Akkerman dit project alsnog niet door te zetten en in ieder geval de door mij gevraagde fietstunnel/ geluidswallen prioriteit te geven. Als er dan nog geld over is kan ik er nog steeds nuttigere bestemmingen voor verzinnen.

Dit was het antwoord Verzonden 30-9-2014:


Age Joustra <a.joustra@sudwestfryslan.nl>



aan mij
Geachte heer Zeilstra,

U heeft ons via de website een brief gestuurd over de vaarverbinding Geau – Wâldfeart.
Normaliter ontvangt u een brief terug met het standpunt van de gemeente.

In dit geval stel ik voor om nog even een en ander te bespreken.
Als u het hiermee eens bent, maken we een afspraak.

Volgende week lukt niet, maar daarna is er wel een uurtje tijd.
Met vriendelijke groet,

Age Joustra

0515-489816
a.joustra@sudwestfryslan.nl
werkdagen: ma-di-do-vrij


 Mijn reactie op het antwoord van de gemeente:
Besteed maar een uurtje aan het maken van een brief. Ik wens graag normaal behandeld te worden, de brief was niet voor niets gericht aan de wethouder zelf.
MVG,
Dhr. A.J.Zeilstra

Waarna direct een automatisch antwoord volgde omdat meneer een week afwezig is.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten