donderdag 4 juni 2020

Paleis van de Dam



Er was een aantal dagen geleden een programma van omroep Max op TV waarin het ging over het Paleis op de Dam. Men lied zich daar rondleidden door een soort van conservator. Het paleis op de Dam is de naam ‘paleis’ onwaardig. Het zou eerder stadsherberg op de Dam moeten heten.
Men vertelde dat 3 keer per jaar er hoge gasten uit het buitenland komen naar het “paleis” waar het koninklijk paar hen dan ontvangt.

De vrouwelijke conservator zag er zelf stijlloos uit met een verlept rode broek en een groen/citroen geel hemd aan. Ik vroeg mij meteen of zij Engels was. Op TV zij wel een huizen van Engelsen te zien in woning verkoopprogramma’s. Daar zie je ook foeilelijk behang daar deed haar kleding mij aan denken.
In het Paleis had je meubels die ook aan dit Engelse programma deden denken. Smakeloos en gedateerd. Verschillende stijlen zonder enige samenhang. Beneden in de ontvangsthal is wel sprake van een hele mooie vloer. Verder zijn er: mooie beelden, mooie kroonluchters en mooie plafondschilderingen. Bijzonder is het echter niet en groots is het nooit. De beelden zijn volledig wit en lijken nooit te zijn afgemaakt, het lijkt erop dat zij ingekleurd hadden moeten zijn om bij de plafondschilderingen te passen die wel kleurrijk zijn. In Griekenland is dat ook zo maar dan hebben we het over een ruïne.  Wat de plafondschilderingen betreft; die moet men vroeger ook bij het Centraal Station hebben gehad. Plafondschilderijen zijn naar voren gekomen bij de, qua tijd, uit de hand gelopen restauratie, als ik mij niet vergis. Niet heel bijzonder, wel aardig.

 Als we het over groots hebben moet u denken aan waar, President van Rusland, Poetin zijn gasten ontvangt. Enorme gouden deuren waar reuzen door naar binnen kunnen. In dit het Paleis op de dam is hooguit goedkoop bladgoud waar te nemen of koper. In dit gewraakte programma liet men de wachtkamer zien en ik ben mij rot geschrokken. Ik dacht dat dit het toilet was. Er waren 2 kleine witte deuren naar dit vertrek. Ik zat al lachend mij voor te stellen dat ze binnenkort een derde deur voor transgenders moeten maken. Maar dit was dus de  “wachtruimte” waar de grote der aarde wachtten op de aankomst van het koninklijk paar. Het is gewoon ronduit een belediging, het failliet van Nederland. Foto’s getuigen van bijvoorbeeld het Japans keizerlijk paar dat daar heeft moeten wachten in lelijke stoelen in een onbegrijpelijke ruimte zonder samenhang met een paar zielige schilderijtjes en ongemakkelijke stoelen. Geen goud, geen rijkdom alsof men bang is bestolen te worden door de schatrijke gasten.

De buitenkant tenslotte is van kleur: asgrauw met een enorme vleug roet. Toeristen waren zich in Engeland. Engeland waar men nog stookt met steenkool en de huizen gemaakt zijn van zwartgeblakerde grauwe stenen. Zwaar deprimerend. Het beeld van Atlas op het dak wordt ondersteund met een metalen pijp/stang inde nek of rug. Dat is een kneuterige restauratie, dat hoort niet zo gedaan te worden. Dat is verkloot. Dat beeld hoort vanzelf rechtop te blijven staan. Ook dat kunnen we kennelijk niet meer in Nederland. Dit gebouw is een schande voor Nederland. Ik schaam mij voor dit gebouw. Wellicht kan er een zwerversopvang van gemaakt worden. Buitenlandse gasten moeten maar elders ontvangen worden anders loopt BV Nederland, vanwege het beledigen van buitenlands leiders, miljarden aan orders mis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten