Ik roep bij deze op tot een snelle treinverbinding vanuit
het noorden met Amsterdam.
Het laatste voorstel van lokale politici (Friesland) ging
over een trein vanuit Groningen -Heerenveen -Drachten -Almere -Amsterdam. Dan hebben we het dus niet over een sneltrein
maar een stoptrein! Vanwege het grote aantal haltes doe je er ruim 2 uur over vanuit Groningen. Flevoland wilde hier, terecht, niet aan meebetalen.
Het is toch heel simpel!? Een treinverbinding rechtstreeks
vanuit Groningen naar Amsterdam. Een tussenstop in Zwolle is nog te
billijken.
Ikzelf woon in Sneek en kan dan via de trein naar knooppunt
Leeuwarden. Vanuit Leeuwarden kun je naar knooppunt Groningen en dan rechtstreeks naar Amsterdam
als men mijn voorstel volgt. Eventueel kan men dus stoppen in Zwolle wat ook
een knooppunt is voor de provincie Overijssel. Dat is dan om meer mensen in de
trein te krijgen en het rendabeler te maken. Wellicht hangt men er dan in
ijltempo een wagon aan die dan al gevuld is met mensen. Prima. Als het maar niet
meer dan 5 minuten kost.
Onbegrijpelijk dat er nu niet zo een verbinding met Amsterdam
is. De politiek saboteert dit. Kennelijk gunnen de machthebbers in Den Haag het
de burger niet dat zij de mogelijkheid hebben om te wonen in het noorden en te
werken in de hoofdstad. Dat is jammer ook voor de economie. Het is slecht voor
de economie dat deze mogelijkheid niet bestaat. Het zou Nederland
aantrekkelijker en prettiger maken om te wonen en te werken. Het geeft de
burger meer bewegingsvrijheid meer baankeuze. De overheid wil dat kennelijk
niet.
Er is natuurlijk al eerder een dergelijk voorstel geweest.
Ik herinner mij Hans Alders die voorstelde om een magneettrein aan te leggen
vanuit Groningen naar Amsterdam. Prachtig plan en er werd terecht opgemerkt dat
dat prima te betalen was met de aardgasgelden. Aansluiting op bestaand spoor
was wel een probleem. Okee doe dan een gewone sneltrein. Er is vast wel een
Europees fonds wat bij kan dragen.
Waar blijft de sneltrein Groningen-Amsterdam?
Er was een treinverbinding van Groningen naar Bremen. Er is
echter een schip tegen een pijler van de spoorbrug naar Duitsland gevaren en nu
zou het 5 jaar moeten duren om dit te repareren. De dronken schipper is niet
bestraft, het was miscommunicatie. Het is gewoon sabotage. De overheid zowel in
Nederland als in Duitsland wil niet dat de burger zich vrijelijk beweegt. De
Coronacrisis, de maatregelen ertegen, is een uitvloeisel hiervan. De plannen om de vrijheid van
bewegen te beperken lagen al klaar. We gaan toe naar een permanente avondklok
als het aan de overheid ligt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten