dinsdag 23 november 2021

Noordlijn in plaats van Lelylijn

 

Geen Lelylijn maar Noordlijn.

Er is namelijk voldoende bestaand spoor. Groningen-Zwolle en Leeuwarden Zwolle. Dit spoor dient wel verbeterd te worden er is behoefte aan: sneltreinen ( de locomotief), het spoor moet de snelheid dat aankunnen, tussenstations moeten eruit om tijd te winnen in Zwolle is het station onlangs vernieuwd dus daar zou men snel de treinen Leeuwarden-Zwolle Groningen- Zwolle aan elkaar moeten koppelen waarna deze naar Amsterdam snelt. Optioneel kan deze in Utrecht stoppen maar meer niet. Daarmee heb ik dan alle betrokken stations genoemd.

Dat is niet helemaal waar in het voortraject is er bijvoorbeeld: Sneek-Leeuwarden Ik weet hier alles van aangezien ik in Sneek woon. Dit bestaat al het enige wat hier te verbeteren valt is tussenstation er tussenuit (en wellicht snellere treinen). Mantgum op het traject Sneek-Leeuwarden moet er tussenuit. Sneek is weer aangesloten op de lijn Stavoren Workum en achterland (voormalig gemeente Neijefurd)-Sneek. Anders gezegd Sneek is de aansluiting op genoemde lijn naar Amsterdam met daarbij de 89.000 inwoners van de gemeente Sud West Fryslan.

Op knooppunt Leeuwarden is SWF aangesloten. Leeuwarden is het knooppunt voor bijna de gehele provincie per trein. Ik meen dat alleen Drachten nog geen spoor heeft naar Leeuwarden. Ik schat dat 450.000 mensen per trein naar Leeuwarden kunnen danwel daar al wonen en van deze trein gebruik maken/ zullen maken wanneer er een goede verbinding is met Amsterdam. Dat kan zijn voor werk maar ook voor plezier.

Groningen is een ander knooppunt voor de stad Groningen en de provincie Groningen + Drenthe. Wanneer dit samenkomt in Zwolle komen daar nog de mensen uit Overijsel bij. Deze lijn beslaat dus 4 provincies vanuit Zwolle naar de Randstad Bij een stop in Utrecht komt Utrecht daar nog bij. 5 provincies. Er zal dan zeker voldoende vraag zijn naar plek in deze trein die ik de Noordlijn noem.

Het spoor is er dus al alleen het handig op elkaar aansluiten van de treinen uit respectievelijk Leeuwarden en Groningen, om dan door naar Amsterdam (evt. + Utrecht) te kunnen, ontbreekt nog.

Wanneer er behalve genoemde stations geen stations aangedaan worden dunkt het mij dat met het beruik maken van sneltreinlocomotieven deze trein sneller is dan het misbaksel de Lelylijn. Goedkoper is dit zeker want er hoeft geen 3,5-5miljard aan besteed te worden. Sneltreinen die erbij komen, nog buiten deze schatting gehouden. De Lelylijn is enkel bedacht voor zelfverrijking van directies bouwbedrijven en andere zakkenvullers, met name uit de politiek.

 

Aanvulling 23-11-2021 18:20: Abcoude (tussen CS Amsterdam en CS Utrecht) zou ertussenuit moeten kunnen om ruimte te creëren voor de Noordlijn. Ik zeg dit omdat het een argument zou kunnen zijn dat er te weinig ruimte is voor de treinen uit Zwolle (hier is de trein uit Leeuwarden en Groningen dus 1 geworden met een trein in Zwolle: De Noordlijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten