Geen Lelylijn maar Noordlijn.
Er is namelijk voldoende bestaand spoor. Groningen-Zwolle en
Leeuwarden Zwolle. Dit spoor dient wel verbeterd te worden er is behoefte aan:
sneltreinen ( de locomotief), het spoor moet de snelheid dat aankunnen,
tussenstations moeten eruit om tijd te winnen in Zwolle is het station onlangs
vernieuwd dus daar zou men snel de treinen Leeuwarden-Zwolle Groningen- Zwolle
aan elkaar moeten koppelen waarna deze naar Amsterdam snelt. Optioneel kan deze
in Utrecht stoppen maar meer niet. Daarmee heb ik dan alle betrokken stations
genoemd.
Dat is niet helemaal waar in het voortraject is er
bijvoorbeeld: Sneek-Leeuwarden Ik weet hier alles van aangezien ik in Sneek
woon. Dit bestaat al het enige wat hier te verbeteren valt is tussenstation er
tussenuit (en wellicht snellere treinen). Mantgum op het traject
Sneek-Leeuwarden moet er tussenuit. Sneek is weer aangesloten op de lijn
Stavoren Workum en achterland (voormalig gemeente Neijefurd)-Sneek. Anders
gezegd Sneek is de aansluiting op genoemde lijn naar Amsterdam met daarbij de 89.000 inwoners van de gemeente Sud
West Fryslan.
Op knooppunt Leeuwarden is SWF aangesloten. Leeuwarden is
het knooppunt voor bijna de gehele provincie per trein. Ik meen dat alleen
Drachten nog geen spoor heeft naar Leeuwarden. Ik schat dat 450.000 mensen per
trein naar Leeuwarden kunnen danwel daar al wonen en van deze trein gebruik
maken/ zullen maken wanneer er een goede verbinding is met Amsterdam. Dat kan
zijn voor werk maar ook voor plezier.
Groningen is een ander knooppunt voor de stad Groningen en
de provincie Groningen + Drenthe. Wanneer dit samenkomt in Zwolle komen daar
nog de mensen uit Overijsel bij. Deze lijn beslaat dus 4 provincies vanuit
Zwolle naar de Randstad Bij een stop in Utrecht komt Utrecht daar nog bij. 5
provincies. Er zal dan zeker voldoende vraag zijn naar plek in deze trein die
ik de Noordlijn noem.
Het spoor is er dus al alleen het handig op elkaar
aansluiten van de treinen uit respectievelijk Leeuwarden en Groningen, om dan
door naar Amsterdam (evt. + Utrecht) te kunnen, ontbreekt nog.
Wanneer er behalve genoemde stations geen stations aangedaan
worden dunkt het mij dat met het beruik maken van sneltreinlocomotieven deze
trein sneller is dan het misbaksel de Lelylijn. Goedkoper is dit zeker want er
hoeft geen 3,5-5miljard aan besteed te worden. Sneltreinen die erbij komen, nog
buiten deze schatting gehouden. De Lelylijn is enkel bedacht voor
zelfverrijking van directies bouwbedrijven en andere zakkenvullers, met name
uit de politiek.
Aanvulling 23-11-2021 18:20: Abcoude (tussen CS Amsterdam en
CS Utrecht) zou ertussenuit moeten kunnen om ruimte te creëren voor de
Noordlijn. Ik zeg dit omdat het een argument zou kunnen zijn dat er te weinig
ruimte is voor de treinen uit Zwolle (hier is de trein uit Leeuwarden en Groningen
dus 1 geworden met een trein in Zwolle: De Noordlijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten