maandag 2 november 2015

Het recht van burgers wordt stelselmatig gesaboteerd

Het is mij in het dagelijks leven opgevallen dat consumenten weinig rechten hebben danwel dat de rechten die zij hebben niet bekend zijn bij winkeliers of zelfs overheidsvertegwoordigende call centers en dus niet worden nageleefd. Verder is het te tijdrovend en te duur om je recht te halen. Je wordt als koning klant met stomheid geslagen door vertegenwoordigers van de rovende winkelketens en overheden. Ik heb geleerd op de HEAO dat wanneer een product niet aan de verwachtingen voldoet je deze kunt rerourneren. Dan zou je dus gewoon je geld terug moeten krijgen. In de praktijk valt dat dus zwaar tegen. Het consumentenrecht zou zo moeten zijn: je koopt iets dat defect is je brengt dit terug naar de winkel waaar je het hebt gekocht. De winkel erkent dit en geeft jou je geld terug. De winkelier kan vervolgens de febrikant aanspreken en proberen zijn geld terug te halen maar dat is voor ons als consument niet relevant. Dat is geen consumentenrecht meer. Heel simpel.

Ik heb hieronder 2 links neergezet waarop de overheid in mijn ogen onjuiste informatie neerzet inzake het consumentenrecht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

https://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen
Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper, staat op deze link. Dat is echt onzin in bepaalde gevallen is het namelijk wel degelijk een recht. Bijvoorbeeld bij ondeugdelijke producten of bij vals gewekte verwachtingen ofwel misleiding. Wie heeft er belang bij om dit zo neer te zetten? De rijke eigenenaren van winkelketens.
https://www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/kleding-kopen-uw-recht-op-deugdelijk-product (deze klopt wel overigens)

Wat mag ik verwachten van een product? (staat op de link consuwijzer.nl)
Wat u mag verwachten van een product, hangt af van de volgende dingen:


  • de prijs;
  • het soort product;
  • het soort winkel;
  • wat de verkoper gezegd heeft over het product;
  • de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking
Ikzelf heb onlangs een blender gekocht en was hier zwaar ontevreden over, het voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ik wilde de blender retourneren.  Dat lukte niet. Ik had het ding volgens de voorwaarden bij Blokker, wat ondersteund wordt door genoemde sites, niet mogen gebruiken! Dan had ik er nooit achter kunnen komen dat het niet aan mijn verwachtingen voldeed. Dat is tegenstrijdig. Moet je je voorstellen wat er met een broek gebeurd die je past in de winkel. In theorie staan winkeliers dan in hun recht als ze jouw deze broek dwingen te kopen omdat je hem al hebt gebruikt.  Dat lijkt mij onredelijk! Toch staat dit in de voorwaarden en wordt dit ondersteunt door de overheidsites. In de praktijk gebeurd het niet dat wanneer je een kledingstuk past, je dit kledingstuk ook moet kopen. De reden daarvoor is dat het achterlijk gemaakte volk dan amok maakt.

de voorwaarden bij Blokker:
 • Je dient in het bezit te zijn van de originele kassabon, een kopie van de kassabon, een  bankafschrift of een factuur.
• De oorspronkelijke, ongebruikte, complete en onbeschadigde verpakking van het artikel.
• Het ongebruikte en onbeschadigde artikel.
• Gesealde artikelen worden alleen geruild, wanneer de verpakking ongeopend en/of onbeschadigd is.
• Verbruiksartikelen zoals batterijen en gloeilampen zijn uitgesloten van garantie en kunnen dan ook niet geruild of geretourneerd.


Op de bon bij Blokker staat dat je binnen 30 dagen mag retourneren. Wat verwachtten ze dan dat je met het product gaat doen!? Je mag het niet uitproberen, wees gewaarschuwd.


23-10-2015 stuurde ik Blokker klantenservice het volgende bericht:

Geachte heer, mevrouw,
Onlangs kocht ik in 1 van u filialen een blender. De Tomado TM-2419. Deze was aangeboden voor 12,99 waarbij stond vermeld dat de oorspronkelijke verkoopprijs 24,95 is.
Gezien deze 24,95 mag men als consument iets verwachtten meen ik. Ik heb dus de Blender uitgeprobeerd thuis. Ik heb 2 appels in stukken gesneden zonder klokhuis erin gegooid en de blender aangezet. Men mag verwachtten dat dit leid tot appelsap/appelmoes Het blijkt dus dat de Blender dat niet goed verwerkt. Slechts een gedeelte wordt vermalen/verwerkt. het product voldeed niet aan mijn verwachtingen.
Ik heb dit, naar mijn mening, ondeugdelijke product geprobeerd te retourneren bij 1 van uw filialen.
Dat lukte niet omdat, alhoewel ik het zorgvuldig heb schoongemaakt, het product is gebruikt.
Ik begrijp dat niemand graag een gebruikt product koopt maar wanneer (in dit geval) Blokker het zelf goed schoonmaakt, of goed schoon gemaakt vind, kan het product terug in de verkoop geplaatst worden als nieuw. Vind Blokker zelf het product ondeugdelijk dan kunnen zij dit opnemen met de fabrikant. Wel zou de consument, bij terugplaatsing in de verkoop, beter gewaarschuwd moeten worden voor de kennelijke beperkingen van dit apparaat. Dit apparaat zou helemaal niet meer mogen kosten dan 12,99. De zogenaamde aanbieding was dus zo misleidend dat ondergetekende ervan uit mocht gaan dat dit product in staat was te presteren zoals van een goede blender van 24,95 verwacht mag worden.
Ik verzoek u mij alsnog de mogelijkheid te geven dit product te retourneren en mij mijn geld daarbij terug te geven.
Met vriendelijk groet,
Hoogachtend,
Dhr. A.J. Zeilstra
 
Het antwoord volgde op 2 november 2015
Beste heer Arjen,

Hartelijk dank voor je e-mail.

In je mail geef je aan ontevreden te zijn over jouw aankoop.

Wij moeten je helaas meedelen dat Blokker geen tevredenheidsgarantie biedt.
Onze filiaal heeft het beoordeeld en is tot een conclusie gekomen om het gekochte artikel niet aan te nemen.
Het artikel valt helaas niet onder de garantie.
Onze excuses voor het ongemak.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Blokker Klantenservice
Ouassima Benjelloun



Allereerst valt op dat de beantwoorder de taal niet machtig is. Onze filiaal heeft het beoordeeld ...?  en is tot een DE conclusie gekomen om het gekochte artikel niet aan terug te nemen...?
 

Verder slaat het inhoudelijk nergens op: In je mail geef je aan ontevreden te zijn over jouw aankoop. Ik gaf wel iets meer aan dan dat! De klant is koning was vroeger iets wat je werd geleerd bij marketing. Dat is niet meer zo bij de ongeletterde vertegenwoordigers van de winkelketens en callcenters in NL.
 

Ik sta dus in mijn recht maar zou naar de rechter moeten gaan om mijn gelijk te halen. De geschillencommissie kan ook maar dit raat ik af. Ik heb daar een zeer slechte ervaring mee. Een zaak tegen Eneco. Sterk onderbouwd. Volgens mij en wanprestatie van Eneco. Gewoon afgewezen op een verbijsterende manier. Ik was met stomheid geslagen zoals nu ook met deze rectie van de klantenservice van Blokker. Ik doe helmaal geen beroep op een tevredenhedsgarantie! Ik beschuldig Blokker van misleiding. Daar wordt gewoon niet op ingegaan. Daarom werkt het recht in het algemeen niet en in dit geval in het consumenterecht niet. Ik heb geen geld om naar de rechter te gaan. Ik heb geen eens geld voor een rechtsbijstand verzekering. Het is dus niet mogelijk voor mij om mijn gelijk te halen.


 
Koop niet Bij Blokker. Neem geen energie af van Eneco en ga nooit naar de Geschillencommisssie. Het is 1 maffia die ook de overheid volledig heeft overgenomen. Ik wil nog wel geloven in de rechtsspraak. Helaas is deze niet te bereiken voor de gewone man met een klein budget. Ik wilde in het eerder genoemde geval van Eneco eerst naar de rechtbank maar ik had dan een dagvaarding moeten laten opstellen door een notaris/advocaat Dat is te duur. Onderzoek naar de schade die ik meende te hebben ondervonden was nodig wat nog meer geld zou moeten kosten. Het is maar de vraag of de rechter dat als kosten ziet die je terugkrijgt bij een gewonnen zaak. Het is absoluut geen garantie dat je wint ook niet als je gelijk hebt. Het is heel slecht gesteld met de rechtspraak in dit land ook al is het juridisch kader in orde. Het alternatief De geschillencommissie is een gedrocht dat welliswaar goedkoper is maar bestaat uit mensen die de branche in kwestie vertegenwoordigen danwel hebben vertegenwoordigt. deze zullen de winkelier een keten als Blokker of een energieleverancier nooit veroordelen. Ons kent ons. Het is een val.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten