maandag 22 maart 2021

Pleidooi voor Jan Soldaat

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Landmacht

Volgens Wikipedia hebben we nu 15.338 landmacht militairen daarnaast hebben we een kleine 4000 reservisten (waarvan de slagkracht wisselend te noemen is).  

Dit is een schrikbarend laag cijfer voor een land met 17 miljoen inwoners. Een land wat de 6de economische macht is in Europa.

Dat wordt erger wanneer keuken (facilitair personeel) en logistiek personeel hier onder valt. Dat is mij niet geheel duidelijk. Er wordt apart 3000 burgerpersoneel genoemd. Er staat niet of dit alleen maar administratief personeel is. Zo is het hoofd P&O een generaal. Dit is trots vermeld door defensie omdat ze zodoende 1 vrouw als generaal hebben. Voor mij hoeft dat niet. Belangrijker is dat deze vrouw dan wel geldt als militair terwijl ze strikt burgerwerk doet.

Er zijn ziezo te veel generaals en andere hoge officieren. Wanneer je ervanuit gaat dat een generaal minstens 1.000 man onder zich heeft zouden dit er niet veel meer dan 15 mogen zijn bij de landmacht. Ik vrees dat dit er veel meer zijn. We hebben genoeg generaals voor een leger van 300.000 man. Slechts de manschappen ontbreken nog.

Ik wil weten of een logistiek medewerker magazijnmedewerker ook daadwerkelijk als militair ingezet kan worden. Zo niet dan is dit dus burgerpersoneel. Dat geldt ook voor het muziekkorps.

Ik wil weten of de 3.000 commando’s hier los van staan. Ik denk het niet waarmee het aantal van 15.000 gewone soldaten met 3.000 verminderd wordt. Op zich zijn commando’s natuurlijk beter maar een leger met maar 12.000 soldaten kan natuurlijk niet! Commando’s zijn extra, sterspelers. Deze sturen we niet op vredesmissie omdat ze er zijn voor oorlog. Zij kunnen wel vrede afdwingen.

Technisch personeel, zal men niet gaan inzetten aan het front, als militair en is dus burger. Geen militair! Dat is belangrijk omdat we dan vast kunnen stellen dat we nog minder manschappen hebben.

Ik roep op om een Jan modaal een standaard vast te stellen, zover dit al niet is gedaan, om het aantal militairen exact inzichtelijk te maken. Dit om politici ervan te overtuigen dat er meer manschappen nodig zijn. Geen duur technisch personeel maar de gewone werkpaarden. Jan Soldaat.

Ik wil dat we naast de 3.000 commando’s ten minste 50.000 man gewone Jan Soldaten hebben bij de landmacht. Zij hoeven niks te kunnen dat wordt hen geleerd. Zolang ze niet te vet zijn worden ze aangenomen. Dit levert ook banen op, zinvolle banen. Het is niet veel, zelfs nog voorzichtig.

Ik wil erop wijzen dat aan het begin van WOII NL 30.000 soldaten had. Dit werd vlak voor de Duitse inval opgeschroefd naar 300.000. Een knappe prestatie. Denk maar aan uniformen munitie en geweren omdat even te regelen terwijl andere landen ook hun legers aan het uitbreiden zijn. Dat zouden we nu niet kunnen omdat we geen dienstplicht meer hebben. Ik wil dit ook niet terug maar men had daardoor meer uniformen klaar liggen voor nieuwe lichtingen er waren destijds daardoor meer ex soldaten met enige dienstervaring die makkelijker ingepast konden worden. Daar is nu geen sprake van waardoor we er slechter voorstaan dan aan het begin van de 2de  wereldoorlog. Dat feit is een open invitation voor landen met slechte bedoelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten