woensdag 8 maart 2017

Energie eiland verdedigbaar

Ik las onlangs over dit al eerder , getuige dit artikel van juni 2016, bedachte idee : http://groenecourant.nl/windenergie/tennet-presenteert-plan-energie-eiland-windmolens-op-zee/.

Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland en Groot-BrittanniĆ« doen hier aan mee.



In het plan dient het eiland, de ‘Wind Connector’, als centraal punt voor het leveren van de stroom die de windturbine opwekken.  Het eiland is weer verbonden met de energienetten van de Noordzeelanden.
Het eiland moet ook een gezamenlijke permanente basis vormen voor de bouwers van windturbineparken. Hier kunnen ze bijvoorbeeld gezamenlijk onderdelen opslaan.

 Te zien is dat er op het eilandje sprak is van een landingsbaan voor vliegtuigen. Daar blijkt uit dat de ingenieurs niet gedacht hebben de verdedigbaarheid van dit knooppunt van energie kabels in geval van oorlog. Dan komt bij sabotage of oorlogshandeling de stroomvoorziening van een aantal deelnemende landen mogelijk in gevaar (voor  met name Noorwegen zal dat minder gelden). Het zijn dus vooral de kabels die beschermd moeten worden de turbines zijn minder belangrijk.
Ik stel dat dit eiland vanuit het oogpunt van verdedigbaarheid niet per vliegtuig bereikbaar mag zijn.
Dan is namelijk een snelle actie mogelijk, met vliegtuigen, waarbij de kabels “doorgeknipt”worden of op een andere manier gesaboteerd worden en de daders er ook nog, alweer per vliegtuig, mee weg kunnen komen. Dit kan nog steeds met parachutisten maar je moet het niet te gemakkelijk maken. Dan wordt het een zelfmoordmissie.

Wanneer dit eiland alleen per boot en helikopter te bereiken is is het beter verdedigbaar en nog steeds goed te bereiken en te bevoorraden.

Ik ben mij ervan bewust dat acties onder water ook tot de mogelijkheden behoren. Dat kan met duikboten en sensoren bewaakt worden. Opmerkelijk vind ik wel dat hier helemaal niet over gesproken wordt.

Ik begrijp het als men niet alles wil onthullen maar ik vrees dat er gewoon niet aan gedacht wordt om defensie hier bij te betrekken op NAVO niveau. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten